روز جهانی عدالت اجتماعی

ساخت وبلاگ
به حرمت خاطره‌هایم*س. ع. نسیم*پرنده‌ی خیال من تشنه‌ی دیدن تو موندترانه‌ی ماه تو رو دریا به دریا رفت و خوند*شعر به شعر می‌دوم پلنگ قصه‌ها می‌شمتا برسم به ماه تو بوسه به بادها می‌دم*تا که پلنگ زندگی از آب و آتیش رد بشهمهتاب قصه‌هام بمون تا شب بدکیش رد بشه*وقتی که برگردی، یه‌هو شب از ستاره پر می‌شهفصل قناره می‌گذره رسم بهاره پر می‌شه*بذار فریب من بیاد کمک کنه رؤیاها‌مودستای عشقو بگیره برسونه به دست تو*از شعر بلند: برگشت از تبعید۱۷ مرداد ۱۴۰۲برچسب‌ها: قدرت خاطره‌ها, صور خیال, عاشقانه روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 63 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1402 ساعت: 19:51

یادداشت‌برداری از کتاب: تراژدی قدرت در شاهنامهنوشته: مصطفی رحیمیانتشارات نیلوفرچاپ اول: پاییز ۱۳۶۹..............................یادداشت‌برداری: سعید عبداللهی ــ تیر ۱۴۰۲قسمت هشتم ــ رستم در سیستان، زاده‌ی اسفندیار [بهمن] را پرورش می‌دهد. پس از چندی، گشتاسب بهمن را به پایتخت می‌خواند...همین بهمن پس از رسیدن به پادشاهی برای انتقام گرفتن از رستمی که دیگر در جهان نیست به زابل‌ستان لشکر می‌کشد. جایی را که در آن پرورده‌شده به تاراج می‌دهد، زال پیر را به بند می‌کشد و فرامرز گرد را می‌کشد. قدرت، حق‌نشناس است. ص ۲۰۳*برداشت‌هاــ در اسفندیار به‌گفته‌ی شاهرخ مسکوب در مقدمه‌یی بر رستم و اسفندیار ص ۴۲: «فرمانروای زندگی، قلب است نه مغز، احساس است نه اندیشه». ص ۲۰۴ــ [در تراژدی] نکته در نبرد یک اهورایی با اهورایی دیگر است و همین است که فاجعه را می‌سازد. جنگ خوبان، پیروزمند ندارد و اگر دارد اهریمن است که به فاجعه قهقهه می‌زند. ص ۲۰۵ــ رستم با مقاومت در برابر دستور نابخرانه‌ی پادشاه، مقام معنوی خود را بالاتر از او قرار می‌دهد. در واقع می‌گوید تو حق نداری دستی را به ناروا ببندی و اکنون که تو خود نخواسته‌یی مجری این قانون اهورایی شوی، من مقام بلندی را که تو خالی گذاشته‌یی پر می‌کنم. بدین‌گونه رسالت این صاحب‌مقامان بزرگ است. صص ۲۰۶ و ۲۰۷ــ معمولاً پیرامونیان پادشاه چه کسانی هستند؟ مشتی چاپلوس که معایب را می‌پوشانند و محسنات نبودی را در بوق و کرنا می‌دمند. طبع بشر اصولاً تأیید را دوست دارد. چنین است که چاپلوسان و مداحان بی‌هنر همیشه پیرامون صاحب قدرت بوده‌اند که او را در خواب غرور بیشتر فروبرده و به جنون عظمت‌طلبی‌اش افزوده‌اند. و هم از این راه نان خورده‌اند. تاریخ شرق از این کسان بسیار می‌ روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 62 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1402 ساعت: 19:51

درگذشت دریغ‌انگیز پرویناز محبوبان هنر مردمی و بالنده‌ی ایران‌زمین.یک ایران خاطره در سوگ و یاد پروین!صدای زیباترین نواها، آواها، نغمه‌ها و شعرها.آوای شورآفرین ستاره‌گان در شب‌های متوالی ستاره‌افشان سرزمینی مشتاق سپیده‌های خجسته‌ی آزادی و برابری.غوفاافکن نواهایی آشیانه کرده در زلال‌ترین عواطف و سرشت بشری.افتخار ترانه‌های زبان فارسی.*تا هستیم و ایران هست، دوستش داریم...*ترانه‌هایت را بخوانتا در آن‌هابرایت زندگی کنیم...برچسب‌ها: پروین, غوغای ستارگان, ترانه ایران‌زمین روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 47 تاريخ : شنبه 21 مرداد 1402 ساعت: 16:12

به‌مناسبت ۴ اوت، سالگرد درگذشت شیرکو بی‌کسشاعری در خاطره‌های زمین و آه عمیق مهتاب*سعید عبداللهی*با شعر شیرکو بی‌کس که باشی، با زمین و گهواره و زندگی پیوند می‌یابی. زمینی که مادر است؛ گهواره‌یی که می‌پرورد و زندگی‌یی که جلوه‌ی سالخورده‌ترین چنگاچنگ عشق و تمنای زیستن و نبرد با ناگزیر مرگ است.با شعر شیرکو بی‌کس که باشی، در رئالیسمی خانه‌کرده در متن و بطن زندگی، تنفسی دیگر و نگاهی بایسته‌تر به واقعیت‌های تلخ و شیرینش خواهی داشت. این واقعیت در مضمون‌هایی متبلور می‌شود که با شعر جهان پهلو می‌زند؛ مضمون‌هایی چون «آزادی»، «همبستگی انسانی»، «عشق تبعید گشته در هزارتوی جهان پررنج» و «نابرابری زنان».احمد شاملو در یادداشت حسرت‌باری، درباره شیرکو بی‌کس می‌نویسد: «اگر شیرکو بی‌کس را زود‌تر می‌شناختم، اشعارش را قبل از لورکا ترجمه می‌کردم. افسوس که شاعر و نابغه‌ی کُرد را دیر یافتم؛ ولی تعدادی از شعرهای این نابغه‌ی کُرد را ترجمه کردم».اندیشه و قلم شیرکو بی‌کس را در ردیف شاعران پیشرو و نامی جهان فدریکو گارسیا لورکا(اسپانیا)، ناظم حکمت(ترکیه)، یانیس ریتسوس(یونان)، پابلو نرودا(شیلی) و محمود درویش(فلسطین) معرفی می‌کنند.شعر شیرکو بی‌کس از کج و کوژ زمین برمی‌خیزد و در نقد زندگی، زبان خاطره‌های بی‌تعارف همه‌گان است. شعر او اما زمانه‌های بدسگال را پیموده و در ایوانی از تداعی‌های دریغ‌انگیز آدمی، مادرانه با زندگی نجوا می‌کند؛ مادرانه، آری، از آنسان که رنج‌های زندگی زیر سلطه جهل و نظم ضد آزادی و برابری، هرگز با مادران تعارف نداشته‌اند:«هر لذتی که می‌پوشمیا آستینش دراز استیا کوتاهیا گُشادبه قد من!هر غمی که می‌پوشمدقیق!انگار برای من بافته شده...».شیرکو بی‌کس را «امپراتور شعر کردستان» لقب داده‌اند. او زاده روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 49 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت: 14:48

*دو شعر از سعید عبداللهیندا ــــــــــ*اهریمن یأس خو به غارت امیدهایت می آید!با دستانت برشوبر شانه‌های عشق بزن...!*سروش ــــــــــ*آهنگ‌هاآواهانداهاـ یاران استعاره‌هایت ـتنهایی عظیمت را رامشِ شکوه می‌بخشند.در هالـه‌ی بارش هوایی ورویش زمین.*جهان و انسانشاین‌گونه برت می‌گیرند...از کتاب: تماشای جهان سخت استبرچسب‌ها: عاشقانه, تماشای جهان سخت است روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 42 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت: 14:48

یادداشت‌برداری از کتاب:تراژدی قدرت در شاهنامهنوشته: مصطفی رحیمیانتشارات نیلوفرچاپ اول: پاییز ۱۳۶۹..............................یادداشت‌برداری: سعید عبداللهی قسمت اول۱مسأله‌ی قدرت در ایران به‌گونه‌یی اسف‌انگیز ناشناخته است. مجموع کتاب‌هایی که در این‌باره ترجمه شده است، حتا به شماره‌ی انگشتان دست هم نمی‌رسد: فقط سه کتاب! [قدرت اثر برتراند راسل، کالبدشکافی قدرت نوشته گالبرایت، قدرت سیاسی اثر لاپیری.]کتاب دوم و سوم هیچ بحثی را در مطبوعات برنینگیخت و کتاب اول هم چهار سال پس از نگارش انتشار یافت. این در حالی‌ست که به‌گفته‌ی گالبرایت نویسنده‌ی کتاب کالبدشکافی قدرت، در زبان انگلیسی درباره‌ی قدرت آن‌قدر کتاب نوشته شده است که عمر یک محقق برای خواندن آن‌ها کافی نیست. صص ۹ و ۱۰*بخش اول:قدرت چیست؟ــ آدم و آدمی فزون‌طلب‌اند. چه چیز او را زودتر و بهتر از همه‌چیز وسوسه می‌کند؟ جاودانگی و پادشاهیِ تباهی‌ناپذیر.پس طلب قدرت مهم‌تر از رفع گرسنگی و برهنگی است و آدمی برای آن، روضة‌ دارالسلام را از کف می‌نهد. ص ۱۲ــ زمانی که اندیشه‌ی مارکس نضج می‌گرفت زمان پدید آمدن زشت‌ترین و هولناک‌ترین چهره‌های سرمایه‌داری بود: در کارخانه‌هایی که غالباً فاقد وسایل بهداشتی بود،‌ در فضایی تاریک و خفقان‌آور روستاییانی که از روستاها زانده شده بودند به بدترین وضع ممکن در خدمت ماشین درآمده بودند. ص ۱۳ــ بزرگ‌ترین آرزو ــ و لاجرم بزرگ‌ترین غریزه‌ی ــ آن کارگران نگون‌بخت دسترسی به وضعی بوده که آنان را از این وضع مرگ‌بار رهایی دهد. بازتاب این بیداد در ذهن کسی چون مارکس چه چیزی جز این می‌تواند باشد: «اساس کار، مبارزه‌ی طبقاتی است». یعنی جنگ بر سر ثروت است. در حالی که اگر عمیق نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که تاریخ، تاریخ مبا روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 51 تاريخ : دوشنبه 2 مرداد 1402 ساعت: 3:08

یادداشت‌برداری از کتاب:تراژدی قدرت در شاهنامهنوشته: مصطفی رحیمیانتشارات نیلوفرچاپ اول: پاییز ۱۳۶۹..............................یادداشت‌برداری: سعید عبداللهی قسمت دومــ فیخته در «چهار مقاله درباره‌ی آزادی» ص ۲۷۵ می‌نویسد: آدمی از این‌که ذهنیت خویش را در فرمان قوانین عقل قرار دهد بیم دارد و وسعت یا تحکم را ترجیح می‌دهد.برتراند راسل در «قدرت» ص ۲۳ می‌نویسد: خشاریارشاه وقتی به آتن لشکر کشید نه خوراک کم داشت، نه پوشاک، نه زن. هدف، ارضای تمایل قدرت‌طلبی بود. ص ۲۵ــ محمود عنایت در «وحشت‌آباد جورج اورول» نقل می‌کند: در آینده هیچ نوع وفاداری جز وفاداری به حزب و هیچ نوع عشقی جز عشق به برادر بزرگ[دیکتاتور] وجود نخواهد داشت. وقتی قدرت به سرحد کمال برسد دیگر نیازی به علم نخواهد داشت. آن روز تمامی لذات از میان خواهد رفت. [پاورقی: این تخیل نیست. کسانی که در انقلاب فرانسه لاوازیه را اعدام کردند استدلال‌شان این بود.] ص ۲۶ ــ اشتریر در نقد و تحلیل جباریت ص ۳۹ از قول ناپلئون نقل می‌کند: اشتیاق تسلط بر روح دیگران قوی‌ترین امیال است. ص ۲۶ــ اوکتاویو پاز شاعر و نویسنده و متفکر مکزیکی در Edi folio ص ۱۸۷ می‌نویسد: نوسازی امریکای لاتین راهش مردمی کردن سیاسی است. برای نوساختن امور اجتماعی و سیاسی، ابتدا باید قدرت سیاسی را نوساخت. یعنی مردم‌سالاری بیشتری لازم است. من نظام دیگری را نمی‌شناسم. ص ۲۷ــ پاورقی ص ۲۸: در حقیقت روان‌شناسی دوران «فئودالیته» در کسب افتخار خلاصه می‌شود. تمام هم و غم پهلوانان شاهنامه جست‌وجوی نام است: مرا نام باید که تن مرگ راست.ــ سیاست‌مداران کشورهای امریکای لاتین هرچه کوشیدند با حفظ دیکتاتوریِ معهود، وضع اقتصادی را سروسامانی بدهند، میسر نشد. عاقبت مجبور شدند ابتدا آزادی‌هایی به روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 50 تاريخ : دوشنبه 2 مرداد 1402 ساعت: 3:08

یادداشت‌برداری از کتاب: تراژدی قدرت در شاهنامهنوشته: مصطفی رحیمیانتشارات نیلوفرچاپ اول: پاییز ۱۳۶۹..............................یادداشت‌برداری: سعید عبداللهی ــ تیر ۱۴۰۲قسمت سوم قدرت و آرمانــ قدرت‌پرستان از نظری «حسن نیت» دارند؛ استالین واقعاً معتقد بود ــ البته به‌غلط ــ که در «مسیر تاریخ» گام برمی‌دارد. هیتلر می‌پنداشت که به ملت آلمان خدمت می‌کند. منتها قدرت، از خود بیگانگی و در نتیجه غفلت شگفتی در قدرت‌پرست به‌وجود می‌آورد که وی یکسره از خود و دیگران دور می‌افتد. محمدرضا شاه واله‌ی امر موهومی به‌نام «تمدن بزرگ» بود. بدین‌گونه آرمان در وجود قدرت‌پرست به‌صورت «ضد آرمان» درمی‌آید. درواقع قدرت‌پرست عاشق توهم خود است، از آن نظر که متعلق به اوست. از این‌جاست که ویلیام هریست می‌گوید: «عشق به قدرت، در واقع عشق به خود است».[از کتاب کالبدشکافی قدرت،‌ ص ۱۹]و ناپلئون می‌گوید: «انقلاب تمام شده و اصولش در شخص من متبلور شده و بر جای مانده است. حکومت من نماینده‌ی ملت حاکم بر خود است. در مقابل این حاکمیت، مخالفت معنی ندارد». [از همان کتاب، ص ۲۷۷] ص ۴۷ــ قدرت‌گرا در واقع می‌گوید: آرمان یعنی من. بدا به حال کسی که آرمان‌پرست نباشد. «از این رو شهریاری که بخواهد شهریاری را از کف ندهد می‌باید شیوه‌های ناپرهیزگاری را بیاموزد و هرجا که نیاز باشد به‌کار بندد.» ص ۴۸*لوازم قدرتــ دروغ، کار قدرت‌پرست را به ریاکاری می‌کشاند: استالین به سال ۱۹۳۶ برای شوروی قانون اساسی جدیدی نوشت، بسیار دموکراتیک. پهلوی‌ها قانون اساسی را لغو نکردند ولی هیچ‌گاه آن را اجرا نکردند. ص ۴۹ــ یکی دیگر از تجلیات قدرت، تملق‌دوستی است. چاپلوسان سلطه‌گر را در بی‌خبری خود باقی می‌گذارند و مدام در گوش او می‌خوانند که آن‌قدر صفت روز جهانی عدالت اجتماعی...
ما را در سایت روز جهانی عدالت اجتماعی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : khatereh50 بازدید : 51 تاريخ : دوشنبه 2 مرداد 1402 ساعت: 3:08